Definitia responsabilitatii sociale corporatiste

In sens larg, responsabilitatea sociala corporatista (CSR) reprezinta implicarea mediului de afaceri in imbunatatirea calitatii vietii comunitatii din care face parte si in care isi desfasoara activitatea. In practica exista mai multe tipuri de CSR, cum sunt:
  • Activitati de CSR de mediu: se concentreaza pe aspecte de mediu cum ar fi de exemplu protectia mediului inconjurator sau schimbarea conditiilor de clima;
  • Activitati de CSR pentru comunitate: conlucrarea dintre mediul de afaceri si alte organizatii non-guvernamentale cu scopul de a imbunatati calitatea vietii oamenilor in comunitatea locala;
  • Activitati de CSR bazate pe resurse umane: proiecte menite sa imbunatateasca mediul de viata si de lucru al angajatilor;
  • Activitati filantropice: companiile private doneaza bani pentru o cauza nobila, de regula prin intermediul unui partener.
Cu toate ca activitatile  de CSR au in sine scopuri nobile si isi aduc contributia in randul societatii iar multe companii la nivel national considera CSR-ul drept o componenta cotidiana a afacerilor pe care le detin, aceasta idee nu este totusi agreata de toata lumea din mediul de afaceri.   Avantajele activitatilor de CSR: In lumea de astazi, bazata pe tehnica digitala in care  domina rapiditatea cu care se    desfasoara lucrurile,    indiferent de dimensiunea unei companii, aceasta  are nevoie  de o strategie de CSR pe care sa o puna in    practica. Daca proiectele de CSR nu fac  inca parte  din strategia de afaceri a unei companii, acestea  trebuie sa  faca toate  eforturile pentru a se concentra  catre acest deziderat. Altfel, vor pierde increderea  acelora care  reprezinta elementul esential al  afacerilor lor. Indiferent ca ne este usor sau greu de  crezut, asteptarile  angajatilor, clientilor si a intregii comunitati s-au schimbat semnificativ in ultimii cativa zeci de ani. Asadar de ce CSR?
  1. Pentru a avea angajati multumiti si satisfacuti. Angajatii vor sa se simta mandri de organizatia pentru care lucreaza. Un angajat cu o atitudine pozitiva fata de compania pentru care lucreaza este mai putin posibil sa isi caute un alt loc de munca. In plus, efectul este dublu: este posibil ca respectiva companie sa se confrunte cu o crestere a interesului potentialilor angajati, tocmai pentru ca tot mai multi oameni vor sa lucreze pentru compania respectiva. Mai multe potentiale CV-uri spre angajare inseamna de altfel si constituirea unei forte de munca mai bine pregatite. Datorita impactului pozitiv foarte ridicat al activitatilor de CSR asupra angajatilor, rolul departamentului de resurse umane in gestionarea proiectelor de responsabilitate sociala este foarte mare.
  2. Pentru a avea clienti multumiti si satisfacuti. Cercetarile de specialitate arata ca o continuitate in ceea ce priveste activitatile de CSR ale unei companii contribuie la imbunatatirea atitudinii clientilor fata de o companie. Daca unui client ii place de o anumita companie, acesta va cumpara mai multe produse si servicii ale acesteia si nu va dori prea usor sa foloseasca un alt brand.
  3. Pentru a beneficia de PR pozitiv. Proiectele de CSR ofera oportunitatea de a disemina exemple pozitive atat in mediul online cat si in presa traditionala. Companiile nu mai trebuie sa isi iroseasca resursele financiare pe campanii de publicitate costisitoare. In schimbul unei astfel de abordari, prin proiectele de CSR genereaza o reclama gratuita si beneficiaza de marketingul de tip “word of mouth”.
  4. Pentru a beneficia de mai multe oportunitati de afaceri. Un program de CSR necesita o abordare deschisa, obiectiva si cuprinzatoare. Companiile trebuie sa se afle intr-un dialog permanent cu clientii, furnizorii si alti terti care intra in contact cu acestea. Datorita unei interactiuni permanente cu diferiti parteneri, orice companie va fi prima care va afla noile oportunitati de afaceri.
  5. Pentru a avea un angajament pe termen lung in mediul de afaceri. O strategie de CSR nu reprezinta sau nu ar trebui sa reprezinte un obiectiv pe termen scurt. Totul se invarte in jurul ideii de a obtine rezultate pe termen lung si de a avea continuitate cu programele de CSR dezvoltate in timp.